Artykuły
Ruch Pedagogiczny
O potrzebie kompleksowej reformy polskiej edukacji
Projekty reform edukacji nie zawsze cieszą się uznaniem administracji państwowej. Tak było u nas w przypadku raportów z lat 1973 i 1989, tak było i jest w innych krajach z chlubnym wyjątkiem krajów skandynawskich. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy stanowi konieczność zwiększenie nakładów finansowych na edukację, w tym na przygotowanie i realizację reform. Tymczasem dość powszechną praktyką jest, iż poszukiwanie oszczędności zaczyna się od ograniczania nakładów z budżetu państwa właśnie na edukację, a także na naukę i kulturę.
Ponowna ofensywa zwolenników edukacji wolnorynkowej w Stanach Zjednoczonych
W czasie kampanii prezydenckiej 2011-2012 doszło do ponownej ofensywy zwolenników edukacji wolnorynkowej. Powracano do konserwatywnych twierdzeń związanych z nauczaniem zróżnicowanych dzieci: że szkoły nie mają wyboru i powinny pozostawić wielu uczniów z tyłu. Ostro atakowano szkoły publiczne, związki zawodowe nauczycieli oraz kolegia nauczycielskie, oskarżając je o niezadowalający poziom amerykańskiej edukacji.
Narracyjne ujęcie fenomenu miłości Roberta Sternberga w profilaktyce psychologicznej
Amerykański profesor psychologii Robert Sternberg, znany we współczesnej psychologii jako twórca triangulacyjnej teorii miłości (charakteryzującej wzajemne skomplikowane związki międzyludzkie w terminach zależności pomiędzy trzema komponentami: intymnością, namiętnością oraz zaangażowaniem), zmodyfikował po latach intensywnych poszukiwań naukowych swoje rozumienie praw psychologicznych leżących u podłoża związków miłosnych.
Przez kształtowanie światowego obywatelstwa — w stronę kultury pokoju
„Skoro wojny biorą początek w umysłach ludzi, to właśnie w umysłach ludzi winny być kształtowane podstawy pokoju” — czytamy w akcie konstytutywnym UNESCO z 1945 roku. Nawiązując do tych słów, w 1995 roku UNESCO ponownie zaakcentowało znaczenie kształtowania podstaw pokoju, uznając je za jedno z priorytetowych zadań edukacyjnych na XXI wiek.
Don Lorenzo Milani i jego pedagogika
W dzisiejszych czasach coraz częściej mówi się o wyzwoleniu i zniewoleniu w różnych kontekstach. Patrząc na wydarzenia z przeszłości, można zauważyć, jak dużą rolę odegrała chęć wyzwolenia się ludzi spod ignorancji, ubóstwa, nierówności czy też ucisku. W tym kontekście duże znaczenie mają nauki o wychowaniu, które kształtują postawy ludzi wobec wyzwolenia lub zniewolenia.
Pedagogizacja rodziny dziecka niepełnosprawnego — tradycyjne i nowatorskie ujęcie problemu
Wiedzę i umiejętności, jak wychowywać dziecko zdrowe, prawidłowo się rozwijające, zdobywamy w sposób naturalny (polegając na własnej intuicji, na tradycjach rodzinnych, korzystając z pomocy starszych członków rodziny, głównie dziadków, a także opierając się na przekazie oferowanym przez ogólnodostępne media). Natomiast opiekowanie się dzieckiem z niepełnosprawnością i jego wychowywanie jest dla jego rodziców sytuacją zupełnie nieznaną.
Uczenie się międzykulturowe — ku tożsamości wielowymiarowej i integracji społecznej
Warunkiem integracji społecznej i wprowadzania elementów międzykulturowości do naszego życia jest aktywność, poziom zaangażowania jednostek, grup i społeczności. Każda jednostka powinna mieć świadomość, że uczy się nieustannie od innych ludzi w codziennych sytuacjach, mieć świadomość rozwijania potrzeby nabywania doświadczenia i wrażliwości na ubogacającą odmienność innych. Do realizacji tych celów powinna przygotować edukacja.
Mechanizmy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu osób niepełnosprawnych
Definiowanie pojęcia marginalizacji i będącego jej skutkiem wykluczenia społecznego przysparza wielu trudności zarówno natury teoretycznej, jak i metodologicznej. Jednym z głównych powodów owych trudności jest wielowymiarowość dysfunkcjonalności jednostek i grup społecznych, a także zróżnicowane wewnętrznie wskaźniki empiryczne marginalizacji, w postaci pozbawienia uprawnień lub ograniczonego dostępu do dóbr, bezradności życiowej, a także wielu innych.
Społeczne spostrzeganie niepowodzeń szkolnych — analiza wybranych raportów
Szkoła nie powinna służyć realizacji celów anonimowego społeczeństwa, ale powinna spełniać cele, pragnienia i aspiracje uczestników edukacji, czyli tych, którzy mają prawo do korzystania z oświaty szkolnej. Zgodnie z krytyczno-kreatywną doktryną oświaty szkoła ma być instytucją stwarzającą szanse samorealizacji, nieskrępowanego rozwoju osobowości, osiągania indywidualnych celów życiowych.
Noblesse oblige — losy polskich arystokratów na Syberii w perspektywie pedagogicznej
Władcy Rosji od połowy XVII wieku traktowali Syberię jak wielką kolonię karną, zsyłając tam mieszkańców podległych im ziem za rozmaite przestępstwa — od pospolitych kradzieży po bunt przeciw władzy. Znaczne upowszechnienie tego sposobu radzenia sobie z kłopotliwymi obywatelami w czasach Związku Radzieckiego sprawiło, że Syberia jest miejscem martyrologii przodków wielu narodów i grup etnicznych współczesnej Europy i Azji.
O potrzebie kompleksowej reformy polskiej edukacji
Projekty reform edukacji nie zawsze cieszą się uznaniem administracji państwowej. Tak było u nas w przypadku raportów z lat 1973 i 1989, tak było i jest w innych krajach z chlubnym wyjątkiem krajów skandynawskich. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy stanowi konieczność zwiększenie nakładów finansowych na edukację, w tym na przygotowanie i realizację reform. Tymczasem dość powszechną praktyką jest, iż poszukiwanie oszczędności zaczyna się od ograniczania nakładów z budżetu państwa właśnie na edukację, a także na naukę i kulturę.
Ponowna ofensywa zwolenników edukacji wolnorynkowej w Stanach Zjednoczonych
W czasie kampanii prezydenckiej 2011-2012 doszło do ponownej ofensywy zwolenników edukacji wolnorynkowej. Powracano do konserwatywnych twierdzeń związanych z nauczaniem zróżnicowanych dzieci: że szkoły nie mają wyboru i powinny pozostawić wielu uczniów z tyłu. Ostro atakowano szkoły publiczne, związki zawodowe nauczycieli oraz kolegia nauczycielskie, oskarżając je o niezadowalający poziom amerykańskiej edukacji.
Narracyjne ujęcie fenomenu miłości Roberta Sternberga w profilaktyce psychologicznej
Amerykański profesor psychologii Robert Sternberg, znany we współczesnej psychologii jako twórca triangulacyjnej teorii miłości (charakteryzującej wzajemne skomplikowane związki międzyludzkie w terminach zależności pomiędzy trzema komponentami: intymnością, namiętnością oraz zaangażowaniem), zmodyfikował po latach intensywnych poszukiwań naukowych swoje rozumienie praw psychologicznych leżących u podłoża związków miłosnych.
Przez kształtowanie światowego obywatelstwa — w stronę kultury pokoju
„Skoro wojny biorą początek w umysłach ludzi, to właśnie w umysłach ludzi winny być kształtowane podstawy pokoju” — czytamy w akcie konstytutywnym UNESCO z 1945 roku. Nawiązując do tych słów, w 1995 roku UNESCO ponownie zaakcentowało znaczenie kształtowania podstaw pokoju, uznając je za jedno z priorytetowych zadań edukacyjnych na XXI wiek.
Don Lorenzo Milani i jego pedagogika
W dzisiejszych czasach coraz częściej mówi się o wyzwoleniu i zniewoleniu w różnych kontekstach. Patrząc na wydarzenia z przeszłości, można zauważyć, jak dużą rolę odegrała chęć wyzwolenia się ludzi spod ignorancji, ubóstwa, nierówności czy też ucisku. W tym kontekście duże znaczenie mają nauki o wychowaniu, które kształtują postawy ludzi wobec wyzwolenia lub zniewolenia.
Pedagogizacja rodziny dziecka niepełnosprawnego — tradycyjne i nowatorskie ujęcie problemu
Wiedzę i umiejętności, jak wychowywać dziecko zdrowe, prawidłowo się rozwijające, zdobywamy w sposób naturalny (polegając na własnej intuicji, na tradycjach rodzinnych, korzystając z pomocy starszych członków rodziny, głównie dziadków, a także opierając się na przekazie oferowanym przez ogólnodostępne media). Natomiast opiekowanie się dzieckiem z niepełnosprawnością i jego wychowywanie jest dla jego rodziców sytuacją zupełnie nieznaną.
Uczenie się międzykulturowe — ku tożsamości wielowymiarowej i integracji społecznej
Warunkiem integracji społecznej i wprowadzania elementów międzykulturowości do naszego życia jest aktywność, poziom zaangażowania jednostek, grup i społeczności. Każda jednostka powinna mieć świadomość, że uczy się nieustannie od innych ludzi w codziennych sytuacjach, mieć świadomość rozwijania potrzeby nabywania doświadczenia i wrażliwości na ubogacającą odmienność innych. Do realizacji tych celów powinna przygotować edukacja.
Mechanizmy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i edukacyjnemu osób niepełnosprawnych
Definiowanie pojęcia marginalizacji i będącego jej skutkiem wykluczenia społecznego przysparza wielu trudności zarówno natury teoretycznej, jak i metodologicznej. Jednym z głównych powodów owych trudności jest wielowymiarowość dysfunkcjonalności jednostek i grup społecznych, a także zróżnicowane wewnętrznie wskaźniki empiryczne marginalizacji, w postaci pozbawienia uprawnień lub ograniczonego dostępu do dóbr, bezradności życiowej, a także wielu innych.
Społeczne spostrzeganie niepowodzeń szkolnych — analiza wybranych raportów
Szkoła nie powinna służyć realizacji celów anonimowego społeczeństwa, ale powinna spełniać cele, pragnienia i aspiracje uczestników edukacji, czyli tych, którzy mają prawo do korzystania z oświaty szkolnej. Zgodnie z krytyczno-kreatywną doktryną oświaty szkoła ma być instytucją stwarzającą szanse samorealizacji, nieskrępowanego rozwoju osobowości, osiągania indywidualnych celów życiowych.
Noblesse oblige — losy polskich arystokratów na Syberii w perspektywie pedagogicznej
Władcy Rosji od połowy XVII wieku traktowali Syberię jak wielką kolonię karną, zsyłając tam mieszkańców podległych im ziem za rozmaite przestępstwa — od pospolitych kradzieży po bunt przeciw władzy. Znaczne upowszechnienie tego sposobu radzenia sobie z kłopotliwymi obywatelami w czasach Związku Radzieckiego sprawiło, że Syberia jest miejscem martyrologii przodków wielu narodów i grup etnicznych współczesnej Europy i Azji.