Artykuły
Ruch Pedagogiczny
Od filozofii do pedagogiki. Próba uchwycenia pedagogicznego arché
Człowiek jako część świata przyrody poszukuje nie tyko sensu świata jako takiego, ale również sensu własnego życia. Ale jeśli świat, który człowieka otacza, nie miałby sensu, wówczas jaki sens miałoby życie samego człowieka. Człowiek jest więc poszukiwaczem sensu. Najpierw sensu tego, co jest, jako obiektywnie istniejącej rzeczywistości, potem zaś sensu własnego życia i działań przez siebie podejmowanych.
Kryzys ucznia — co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej
Centralnym obszarem analizy i działania interwencji kryzysowej są sytuacje kryzysowe pojawiające się w życiu człowieka, zarówno te, które określamy jako kryzysy sytuacyjne, wywołane stratą, agresją, uzależnieniami, egzystencjalną zapaścią, jak i te rozwojowe, wpisane w ludzkie życie poprzez jego cykliczną zmienność, skorelowane ze zobiektywizowanymi zadaniami i wyzwaniami z porządku fizjologicznego, psychicznego czy społecznego, ale też odniesione do kluczowego, indywidualnego sposobu funkcjonowania jednostki.
Słowa, które wpływają na komunikację nauczyciela
Słowo ma dużą moc oddziaływania, a jego wyjątkowość i siła mogą być konstruktywnie wykorzystane w relacjach wychowawczych, dydaktycznych, w codziennej rozmowie. Umiejętność adekwatnego zastosowania odpowiednich słów do różnych sytuacji zależy od wiedzy, świadomości i refleksji wychowawcy nad własną i ucznia wypowiedzią.
Helena Radlińska w przestrzeni działania wychowawczego i oświatowego na łamach „Ruchu Pedagogicznego”. O aktualności podejmowanej problematyki w setną rocznicę ustanowienia czasopisma
Helena Radlińska była zaangażowana w działalność Związku Nauczycielstwa Ludowego oraz włączyła się w prace redakcyjne miesięcznika „Ruch Pedagogiczny”. Jej aktywność na polu naukowym i społecznym przyczyniała się do krzewienia kultury edukacyjnej wśród ludzi, dla których dostęp do instytucji oświaty był ograniczony lub wręcz niedostępny.
Wartości i antywartości — aspekt edukacyjny
Wśród cech wyróżniających człowieka i całe społeczeństwa ludzkie od reszty istot żyjących na ziemi znaczące miejsce zajmuje stan świadomości, w którym zaś centralne miejsce zajmują wartości. Od odczuwanych i uznawanych wartości zależy sposób myślenia człowieka. Wartości mają także wpływ na emocje, sposób przeżywania różnych zdarzeń, reagowania na nie.
Wasyla Kremenia filozofia antropocentryczna, filozofia edukacji, współczesna antropozofia
W dziejach społeczeństw i państw zdarzają się sytuacje, w których na wiele lat rozstrzygają się losy ludzi — ich pomyślność, życiowe perspektywy, szczęście. Czas takich rozstrzygnięć nastał w kilku sąsiadujących z Polską państwach — w tym na bliskiej nam pod wieloma względami Ukrainie. Odzyskanie własnej państwowości, niepodległości, rozbudziło nadzieje na lepsze życie.
Kulturologiczna koncepcja oświatologii w kontekście rozwoju społeczeństwa wielokulturowego
Dynamiczność i skuteczność współczesnych systemów oświatowych w znacznym stopniu wyznaczają i uwzględniają treści i technologie nauczania realiów społeczno-ekonomicznego rozwoju społeczeństw. Globalizacja, integracja i postęp technologiczny powiązane z technologiami informacyjnymi zmieniają sytuację polityczną, ekonomiczną, demograficzną i społeczną krajów świata.
Rozwój osobisty nauczyciela — nieobecna kategoria
Współcześnie toczy się wiele debat na temat osoby nauczyciela: jego kompetencji, nowych zadań, cech osobowych, które powinien posiadać, czy też sposobu jego przygotowania do pracy zawodowej. W dyskursie tym, niestety, sporadycznie bywa podejmowany temat tożsamości, samoświadomości, samowiedzy czy też osobistego rozwoju nauczyciela.
Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję z pracy nauczyciela
Nauczyciele wykonują pracę, która ma ogromne znaczenie dla całego społeczeństwa. Warunkiem pozytywnych rezultatów pracy nauczyciela jest jego zaangażowanie, powiązane z odczuwaniem satysfakcji zawodowej. Trudno wyobrazić sobie dobrego nauczyciela, który nie lubi swojej pracy i nie jest z niej zadowolony.
Portrety guwernantek epoki wiktoriańskiej na przykładzie powieści i biografii sióstr Brontë
Sposób kreowania rozwoju zawodowego nauczyciela zmieniał się wraz z epokami i idącymi za nimi zmianami społecznymi, rosnącymi wymaganiami wobec tego zawodu, zmianami gospodarczymi oraz politycznymi. Dzisiaj w całej Europie dominują rozwinięte ścieżki awansu zawodowego oraz rozliczne możliwości zdobywania kwalifikacji i doskonalenia się.
Od filozofii do pedagogiki. Próba uchwycenia pedagogicznego arché
Człowiek jako część świata przyrody poszukuje nie tyko sensu świata jako takiego, ale również sensu własnego życia. Ale jeśli świat, który człowieka otacza, nie miałby sensu, wówczas jaki sens miałoby życie samego człowieka. Człowiek jest więc poszukiwaczem sensu. Najpierw sensu tego, co jest, jako obiektywnie istniejącej rzeczywistości, potem zaś sensu własnego życia i działań przez siebie podejmowanych.
Kryzys ucznia — co powinien wiedzieć i zrobić pedagog? Znaczenie kompetencji z zakresu interwencji kryzysowej w pracy pedagogicznej
Centralnym obszarem analizy i działania interwencji kryzysowej są sytuacje kryzysowe pojawiające się w życiu człowieka, zarówno te, które określamy jako kryzysy sytuacyjne, wywołane stratą, agresją, uzależnieniami, egzystencjalną zapaścią, jak i te rozwojowe, wpisane w ludzkie życie poprzez jego cykliczną zmienność, skorelowane ze zobiektywizowanymi zadaniami i wyzwaniami z porządku fizjologicznego, psychicznego czy społecznego, ale też odniesione do kluczowego, indywidualnego sposobu funkcjonowania jednostki.
Słowa, które wpływają na komunikację nauczyciela
Słowo ma dużą moc oddziaływania, a jego wyjątkowość i siła mogą być konstruktywnie wykorzystane w relacjach wychowawczych, dydaktycznych, w codziennej rozmowie. Umiejętność adekwatnego zastosowania odpowiednich słów do różnych sytuacji zależy od wiedzy, świadomości i refleksji wychowawcy nad własną i ucznia wypowiedzią.
Helena Radlińska w przestrzeni działania wychowawczego i oświatowego na łamach „Ruchu Pedagogicznego”. O aktualności podejmowanej problematyki w setną rocznicę ustanowienia czasopisma
Helena Radlińska była zaangażowana w działalność Związku Nauczycielstwa Ludowego oraz włączyła się w prace redakcyjne miesięcznika „Ruch Pedagogiczny”. Jej aktywność na polu naukowym i społecznym przyczyniała się do krzewienia kultury edukacyjnej wśród ludzi, dla których dostęp do instytucji oświaty był ograniczony lub wręcz niedostępny.
Wartości i antywartości — aspekt edukacyjny
Wśród cech wyróżniających człowieka i całe społeczeństwa ludzkie od reszty istot żyjących na ziemi znaczące miejsce zajmuje stan świadomości, w którym zaś centralne miejsce zajmują wartości. Od odczuwanych i uznawanych wartości zależy sposób myślenia człowieka. Wartości mają także wpływ na emocje, sposób przeżywania różnych zdarzeń, reagowania na nie.
Wasyla Kremenia filozofia antropocentryczna, filozofia edukacji, współczesna antropozofia
W dziejach społeczeństw i państw zdarzają się sytuacje, w których na wiele lat rozstrzygają się losy ludzi — ich pomyślność, życiowe perspektywy, szczęście. Czas takich rozstrzygnięć nastał w kilku sąsiadujących z Polską państwach — w tym na bliskiej nam pod wieloma względami Ukrainie. Odzyskanie własnej państwowości, niepodległości, rozbudziło nadzieje na lepsze życie.
Kulturologiczna koncepcja oświatologii w kontekście rozwoju społeczeństwa wielokulturowego
Dynamiczność i skuteczność współczesnych systemów oświatowych w znacznym stopniu wyznaczają i uwzględniają treści i technologie nauczania realiów społeczno-ekonomicznego rozwoju społeczeństw. Globalizacja, integracja i postęp technologiczny powiązane z technologiami informacyjnymi zmieniają sytuację polityczną, ekonomiczną, demograficzną i społeczną krajów świata.
Rozwój osobisty nauczyciela — nieobecna kategoria
Współcześnie toczy się wiele debat na temat osoby nauczyciela: jego kompetencji, nowych zadań, cech osobowych, które powinien posiadać, czy też sposobu jego przygotowania do pracy zawodowej. W dyskursie tym, niestety, sporadycznie bywa podejmowany temat tożsamości, samoświadomości, samowiedzy czy też osobistego rozwoju nauczyciela.
Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję z pracy nauczyciela
Nauczyciele wykonują pracę, która ma ogromne znaczenie dla całego społeczeństwa. Warunkiem pozytywnych rezultatów pracy nauczyciela jest jego zaangażowanie, powiązane z odczuwaniem satysfakcji zawodowej. Trudno wyobrazić sobie dobrego nauczyciela, który nie lubi swojej pracy i nie jest z niej zadowolony.
Portrety guwernantek epoki wiktoriańskiej na przykładzie powieści i biografii sióstr Brontë
Sposób kreowania rozwoju zawodowego nauczyciela zmieniał się wraz z epokami i idącymi za nimi zmianami społecznymi, rosnącymi wymaganiami wobec tego zawodu, zmianami gospodarczymi oraz politycznymi. Dzisiaj w całej Europie dominują rozwinięte ścieżki awansu zawodowego oraz rozliczne możliwości zdobywania kwalifikacji i doskonalenia się.