Artykuły
Ruch Pedagogiczny
Kultura szkoły — podejścia i interpretacje
Kultura szkoły jest kategorią, która w badaniach edukacyjnych zyskuje coraz większe uznanie. Badacze wskazują na istotność kultury szkoły w doskonaleniu nauczycieli, w procesie poprawy jakości pracy szkoły, podejmowaniu wspólnych decyzji. Wówczas analiza procesów wewnątrzszkolnych przez pryzmat kultury szkoły oceniana jest jako konieczna, zwłaszcza w osiągnięciu zrozumienia procesów wprowadzania udanych zmian w szkołach.
Kariera czy fucha? Relacje społeczne w konstruowaniu kariery zawodowej przez początkujących nauczycieli
Mimo różnorodności podejść do definiowania kariery zawodowej, różności dyskursów koncentrujących się na tej problematyce, można zauważyć, że jako pojęcie wielowymiarowe i subiektywne kariera uważana jest za integralną część życia człowieka. Poszukiwanie sensu, który można nadać temu terminowi, wydaje się niezbędne w pracy każdego pedagoga, a szczególną wartość ma dla tych, którzy rozpoczynają ścieżkę kariery.
Praca jako wartość — perspektywa młodzieży
Praca jest podstawową formą działalności człowieka. Jednocześnie jest jedną z ważniejszych wartości społecznych. Może jednak zajmować różne pozycje w hierarchii wartości poszczególnych osób lub grup pokoleniowych, a także mieć dla nich charakter autoteliczny lub instrumentalny. Autor analizuje przemiany znaczenia pracy jako wartości młodzieży polskiej w ostatnich dziesięcioleciach.
Pedagogika Bogdana Suchodolskiego. Próba charakterystyki głównych osi problemowych i kierunków poszukiwań
Pedagogika Bogdana Suchodolskiego należy do najbardziej znanych zjawisk polskiej pedagogiki XX stulecia. Jej podstawową cechą jest metodyczna refleksja nad humanistycznym charakterem pedagogiki, ukazująca bogactwo kontekstów i konsekwencji tego zakorzenienia. Humanistyczna formuła pedagogiki Bogdana Suchodolskiego znajduje wyraz w „nowym humanizmie”, a więc ukazaniu zobowiązań człowieka wobec rozwoju cywilizacji współczesnej, odpowiedzialności za globalne zagrożenia.
Oświata, kultura i wychowanie w społecznych koncepcjach pedagogicznych Kazimierza Korniłowicza
Zakres zainteresowań Korniłowicza obejmował przede wszystkim zagadnienia oświaty młodzieży pracującej i dorosłych. Jego ustalenia i poglądy są współcześnie nadal aktualne, chociażby w perspektywie animacji społeczno-kulturalnej i poradnictwa społecznego. Kazimierz Korniłowicz należy do grona prekursorów polskiej pedagogiki społecznej i innych subdyscyplin nauk pedagogicznych.
Hessen znany i nieznany, ale wciąż aktualny
Kluczowym wątkiem artykułu jest odsłonięcie ponadczasowych, uniwersalnych przesłanek myśli pedagogicznej Sergiusza Hessena, które w XXI wieku nabierają zupełnie nowego znaczenia. Niespełniona przeszłość filozoficznej myśli staje się zobowiązaniem dla teraźniejszości jako nadziei na zmianę funkcji edukacji w jej przyszłości.
Od Zamoyskiego do Piłsudskiego — fascynacje Stanisława Łempickiego
Stanisław Łempicki do dziejów polskiej humanistyki przeszedł przede wszystkim jako badacz kultury polskiego odrodzenia, głównie działalności oświatowej i mecenasowskiej Jana Zamoyskiego, opiekuństwa kulturalnego polskich biskupów doby renesansu oraz kontaktów kulturalnych polsko-włoskich. Jego zainteresowania naukowe były jednak bardziej rozległe.
Bogdan Nawroczyński. Jasność i ścisłość myśli pedagogicznej
W wielu opracowaniach leksykograficznych odnaleźć można stwierdzenie, że profesor Bogdan Nawroczyński był jednym z najznamienitszych twórców pedagogiki naukowej. Dziwić zatem może fakt, o czym wspominał Czesław Kupisiewicz w swoim eseju poświęconym Bogdanowi Nawroczyńskiemu, że wiedza o nim i jego osiągnięciach naukowych przybladła i nie jest przywoływana tak często jak na to zasługuje sama postać naukowca.
Naukowe dziedzictwo Heleny Radlińskiej. Pedagogika społeczna — nauka praktyczna
Podejmując tematykę dotyczącą naukowego dziedzictwa, jakie pozostawiła potomnym Helena Radlińska, należy sięgnąć do teoretycznych założeń pedagogiki społecznej. Badaczka ta, a zarazem działaczka, kreśliła piórem i zaznaczała służbą społeczną naukę, która w 2018 roku święci kolejną pełną rocznicę dyscyplinarnej inicjacji w Polsce.
Myśl i działalność Janusza Korczaka. Pedagogika czy pedagogia? Idee. Myśli. Pytania
Formułując zamieszczone poniżej rozważania, w pierwszym rzędzie odnoszę się do myśli pedagogicznej i działalności Janusza Korczaka, ale jest to ogląd osadzony w wybranym kontekście, dotyczącym inspiracji badawczych i praktycznych, jakie możemy odnaleźć w jego życiu i zrealizowanej działalności.
Kultura szkoły — podejścia i interpretacje
Kultura szkoły jest kategorią, która w badaniach edukacyjnych zyskuje coraz większe uznanie. Badacze wskazują na istotność kultury szkoły w doskonaleniu nauczycieli, w procesie poprawy jakości pracy szkoły, podejmowaniu wspólnych decyzji. Wówczas analiza procesów wewnątrzszkolnych przez pryzmat kultury szkoły oceniana jest jako konieczna, zwłaszcza w osiągnięciu zrozumienia procesów wprowadzania udanych zmian w szkołach.
Kariera czy fucha? Relacje społeczne w konstruowaniu kariery zawodowej przez początkujących nauczycieli
Mimo różnorodności podejść do definiowania kariery zawodowej, różności dyskursów koncentrujących się na tej problematyce, można zauważyć, że jako pojęcie wielowymiarowe i subiektywne kariera uważana jest za integralną część życia człowieka. Poszukiwanie sensu, który można nadać temu terminowi, wydaje się niezbędne w pracy każdego pedagoga, a szczególną wartość ma dla tych, którzy rozpoczynają ścieżkę kariery.
Praca jako wartość — perspektywa młodzieży
Praca jest podstawową formą działalności człowieka. Jednocześnie jest jedną z ważniejszych wartości społecznych. Może jednak zajmować różne pozycje w hierarchii wartości poszczególnych osób lub grup pokoleniowych, a także mieć dla nich charakter autoteliczny lub instrumentalny. Autor analizuje przemiany znaczenia pracy jako wartości młodzieży polskiej w ostatnich dziesięcioleciach.
Pedagogika Bogdana Suchodolskiego. Próba charakterystyki głównych osi problemowych i kierunków poszukiwań
Pedagogika Bogdana Suchodolskiego należy do najbardziej znanych zjawisk polskiej pedagogiki XX stulecia. Jej podstawową cechą jest metodyczna refleksja nad humanistycznym charakterem pedagogiki, ukazująca bogactwo kontekstów i konsekwencji tego zakorzenienia. Humanistyczna formuła pedagogiki Bogdana Suchodolskiego znajduje wyraz w „nowym humanizmie”, a więc ukazaniu zobowiązań człowieka wobec rozwoju cywilizacji współczesnej, odpowiedzialności za globalne zagrożenia.
Oświata, kultura i wychowanie w społecznych koncepcjach pedagogicznych Kazimierza Korniłowicza
Zakres zainteresowań Korniłowicza obejmował przede wszystkim zagadnienia oświaty młodzieży pracującej i dorosłych. Jego ustalenia i poglądy są współcześnie nadal aktualne, chociażby w perspektywie animacji społeczno-kulturalnej i poradnictwa społecznego. Kazimierz Korniłowicz należy do grona prekursorów polskiej pedagogiki społecznej i innych subdyscyplin nauk pedagogicznych.
Hessen znany i nieznany, ale wciąż aktualny
Kluczowym wątkiem artykułu jest odsłonięcie ponadczasowych, uniwersalnych przesłanek myśli pedagogicznej Sergiusza Hessena, które w XXI wieku nabierają zupełnie nowego znaczenia. Niespełniona przeszłość filozoficznej myśli staje się zobowiązaniem dla teraźniejszości jako nadziei na zmianę funkcji edukacji w jej przyszłości.
Od Zamoyskiego do Piłsudskiego — fascynacje Stanisława Łempickiego
Stanisław Łempicki do dziejów polskiej humanistyki przeszedł przede wszystkim jako badacz kultury polskiego odrodzenia, głównie działalności oświatowej i mecenasowskiej Jana Zamoyskiego, opiekuństwa kulturalnego polskich biskupów doby renesansu oraz kontaktów kulturalnych polsko-włoskich. Jego zainteresowania naukowe były jednak bardziej rozległe.
Bogdan Nawroczyński. Jasność i ścisłość myśli pedagogicznej
W wielu opracowaniach leksykograficznych odnaleźć można stwierdzenie, że profesor Bogdan Nawroczyński był jednym z najznamienitszych twórców pedagogiki naukowej. Dziwić zatem może fakt, o czym wspominał Czesław Kupisiewicz w swoim eseju poświęconym Bogdanowi Nawroczyńskiemu, że wiedza o nim i jego osiągnięciach naukowych przybladła i nie jest przywoływana tak często jak na to zasługuje sama postać naukowca.
Naukowe dziedzictwo Heleny Radlińskiej. Pedagogika społeczna — nauka praktyczna
Podejmując tematykę dotyczącą naukowego dziedzictwa, jakie pozostawiła potomnym Helena Radlińska, należy sięgnąć do teoretycznych założeń pedagogiki społecznej. Badaczka ta, a zarazem działaczka, kreśliła piórem i zaznaczała służbą społeczną naukę, która w 2018 roku święci kolejną pełną rocznicę dyscyplinarnej inicjacji w Polsce.
Myśl i działalność Janusza Korczaka. Pedagogika czy pedagogia? Idee. Myśli. Pytania
Formułując zamieszczone poniżej rozważania, w pierwszym rzędzie odnoszę się do myśli pedagogicznej i działalności Janusza Korczaka, ale jest to ogląd osadzony w wybranym kontekście, dotyczącym inspiracji badawczych i praktycznych, jakie możemy odnaleźć w jego życiu i zrealizowanej działalności.