Artykuły
Ruch Pedagogiczny
Lekcja regionalizmu na żywo — propozycja dla szkolnej edukacji
Celem działań edukacyjnych jest kształtowanie jednostki o zintegrowanej osobowości i szerokich kompetencjach społeczno-cywilizacyjnych. Szczególną rolę w tym procesie odgrywa edukacja regionalna. Zdaniem Jerzego Nikitorowicza, edukacja regionalna wyposaża w wiedzę, zapoznaje, uwrażliwia, wspiera, wzmacnia i chroni świat wartości rdzennych, wdraża do podejmowania celowych działań na rzecz kształtowania świadomych postaw umiłowania, świadomej więzi z „ojczyzną prywatną”, ze światem pierwotnego zakorzenienia.
Między Polską a Europą — więzi społeczne młodzieży na pograniczach
Jeszcze kilka lat temu, wraz z rozwojem procesu globalizacji i nastaniem ery ponowoczesności, wieszczono koniec państwa narodowego, rozluźnienie więzi społecznych, lokalnych na rzecz mobilności, indywidualizacji oraz interakcji w cyberprzestrzeni. Wprawdzie „znakiem nowoczesności jest zwiększenie skali oraz zasięgu mobilności, a przez to nieuchronne osłabienie więzów wspólnot i lokalnych sieci interakcji”, to jednak potrzeby człowieka nie podlegają tak szybkim zmianom i ciągle chce on należeć do rzeczywistej wspólnoty oraz odczuwać zakorzenienie.
Kapitał społeczny i kulturowy małżeństw mieszanych i ich rodzin
Pojęcie kapitału społecznego i kulturowego jest coraz powszechniej używane na gruncie wielu nauk społecznych (głównie ekonomii, socjologii i politologii), coraz śmielej pojawia się również w pedagogice (m.in. społecznej i międzykulturowej). Termin stał się słowem kluczem w dysputach naukowych, w publicystyce oraz środkach masowego przekazu.
Różnorodność religijna społeczeństw wielokulturowych wyzwaniem edukacyjnym
Wraz ze wzrostem różnorodności religijnej i światopoglądowej wzrasta nie tylko zapotrzebowanie na rzetelną informację o religiach, ale rośnie również potrzeba poszukiwania dróg wzajemnego poznania i lepszego zrozumienia się ludzi różnych wyznań, religii, światopoglądów. Można zakładać, że pozwoli to na okazywanie większej tolerancji, budowanie postaw szacunku wobec wyznawców innych religii, dążenie do międzyreligijnego zbliżenia i dialogu.
Pogranicze jako przestrzeń aksjologicznego (nie)współistnienia — ku wykluczaniu kulturowemu
W pedagogicznych rozważaniach podejmowanych na temat kultury istotne znaczenie ma przyjmowana koncepcja jednostki oraz określenie jej stosunku do zjawisk kulturowych. Analiza proponowanych stanowisk w refleksjach nad kulturą, zawartych w obszernej literaturze przedmiotu, pozwala stwierdzić, że sama teoria kultury nie określa w sposób samodzielny koncepcji jednostki.
O modelu szkolnictwa wyższego — uniwersytecka tradycja, przemiany, problemy i sugestie rozwiązań
Szkolnictwo wyższe — jego poziom, wypełniane funkcje, sieć szkół i ich dostępność, a także wiele innych spraw związanych z działalnością uczelni oraz relacjami z niemal wszystkimi obszarami życia — w znacznej mierze stanowi o szansach rozwojowych zarówno poszczególnych ludzi, jak i społeczeństw, o kapitale społecznym, o jakości życia.
Refleksyjna praktyka w pracy pedagoga szkolnego
Przyglądając się pracy niektórych pedagogów, podziwiamy ich sposób bycia oraz to, że posiadają umiejętność myślenia i działania na wielu poziomach. Wyróżnia ich głębokie zrozumienie siebie oraz uczniów. Znają życie społeczne i emocjonalne swoich wychowanków zarówno w szkole, jak i poza jej murami.
Temperament a dynamika agresji interpersonalnej. Charakterystyka zjawiska. Implikacje pedagogiczne
Pojęcie temperamentu zdefiniowane jest na wiele różnych sposobów i wynika z relacji do orientacji biologicznej, osobowościowej czy rozwojowej oraz miejsca tego konstruktu wśród innych konstruktów psychologicznych. W wielu koncepcjach czynniki temperamentalne, rozumiane jako elementy tworzące strukturę temperamentu, uznawane są za regulatory zachowania.
Profesjonalna wiedza nauczyciela — źródła i sposoby eksploatacji
Samotność dydaktyczna jest częstym doświadczeniem wielu nauczycieli. Jej istota sprowadza się do konieczności polegania w procesie kształcenia na sobie i na własnym poszukiwaniu, poszukiwaniu w pojedynkę efektywnych sposobów i strategii nauczania. A przecież owo osamotnienie i odizolowanie nie służy rozwojowi nauczycielskich kompetencji czy polepszeniu funkcjonowania szkoły.
Metoda Storyline a wybrane koncepcje pedagogiki i psychologii
Storyline jest metodą, która w dużym stopniu angażuje dzieci — one są głównymi twórcami i uczestnikami historii, która rozwijana jest podczas zajęć. Wymaga jednak zaangażowania od prowadzącego. On jest tym, który podaje dzieciom wątki opowiadania, a zadaniem uczestników jest ich rozwijanie, wzbogacanie i rozwiązywanie zawartych problemów przez działanie — wykorzystywanie dramy, sztuki, dyskusji, badań otoczenia, pisania i kreatywnego myślenia.
Lekcja regionalizmu na żywo — propozycja dla szkolnej edukacji
Celem działań edukacyjnych jest kształtowanie jednostki o zintegrowanej osobowości i szerokich kompetencjach społeczno-cywilizacyjnych. Szczególną rolę w tym procesie odgrywa edukacja regionalna. Zdaniem Jerzego Nikitorowicza, edukacja regionalna wyposaża w wiedzę, zapoznaje, uwrażliwia, wspiera, wzmacnia i chroni świat wartości rdzennych, wdraża do podejmowania celowych działań na rzecz kształtowania świadomych postaw umiłowania, świadomej więzi z „ojczyzną prywatną”, ze światem pierwotnego zakorzenienia.
Między Polską a Europą — więzi społeczne młodzieży na pograniczach
Jeszcze kilka lat temu, wraz z rozwojem procesu globalizacji i nastaniem ery ponowoczesności, wieszczono koniec państwa narodowego, rozluźnienie więzi społecznych, lokalnych na rzecz mobilności, indywidualizacji oraz interakcji w cyberprzestrzeni. Wprawdzie „znakiem nowoczesności jest zwiększenie skali oraz zasięgu mobilności, a przez to nieuchronne osłabienie więzów wspólnot i lokalnych sieci interakcji”, to jednak potrzeby człowieka nie podlegają tak szybkim zmianom i ciągle chce on należeć do rzeczywistej wspólnoty oraz odczuwać zakorzenienie.
Kapitał społeczny i kulturowy małżeństw mieszanych i ich rodzin
Pojęcie kapitału społecznego i kulturowego jest coraz powszechniej używane na gruncie wielu nauk społecznych (głównie ekonomii, socjologii i politologii), coraz śmielej pojawia się również w pedagogice (m.in. społecznej i międzykulturowej). Termin stał się słowem kluczem w dysputach naukowych, w publicystyce oraz środkach masowego przekazu.
Różnorodność religijna społeczeństw wielokulturowych wyzwaniem edukacyjnym
Wraz ze wzrostem różnorodności religijnej i światopoglądowej wzrasta nie tylko zapotrzebowanie na rzetelną informację o religiach, ale rośnie również potrzeba poszukiwania dróg wzajemnego poznania i lepszego zrozumienia się ludzi różnych wyznań, religii, światopoglądów. Można zakładać, że pozwoli to na okazywanie większej tolerancji, budowanie postaw szacunku wobec wyznawców innych religii, dążenie do międzyreligijnego zbliżenia i dialogu.
Pogranicze jako przestrzeń aksjologicznego (nie)współistnienia — ku wykluczaniu kulturowemu
W pedagogicznych rozważaniach podejmowanych na temat kultury istotne znaczenie ma przyjmowana koncepcja jednostki oraz określenie jej stosunku do zjawisk kulturowych. Analiza proponowanych stanowisk w refleksjach nad kulturą, zawartych w obszernej literaturze przedmiotu, pozwala stwierdzić, że sama teoria kultury nie określa w sposób samodzielny koncepcji jednostki.
O modelu szkolnictwa wyższego — uniwersytecka tradycja, przemiany, problemy i sugestie rozwiązań
Szkolnictwo wyższe — jego poziom, wypełniane funkcje, sieć szkół i ich dostępność, a także wiele innych spraw związanych z działalnością uczelni oraz relacjami z niemal wszystkimi obszarami życia — w znacznej mierze stanowi o szansach rozwojowych zarówno poszczególnych ludzi, jak i społeczeństw, o kapitale społecznym, o jakości życia.
Refleksyjna praktyka w pracy pedagoga szkolnego
Przyglądając się pracy niektórych pedagogów, podziwiamy ich sposób bycia oraz to, że posiadają umiejętność myślenia i działania na wielu poziomach. Wyróżnia ich głębokie zrozumienie siebie oraz uczniów. Znają życie społeczne i emocjonalne swoich wychowanków zarówno w szkole, jak i poza jej murami.
Temperament a dynamika agresji interpersonalnej. Charakterystyka zjawiska. Implikacje pedagogiczne
Pojęcie temperamentu zdefiniowane jest na wiele różnych sposobów i wynika z relacji do orientacji biologicznej, osobowościowej czy rozwojowej oraz miejsca tego konstruktu wśród innych konstruktów psychologicznych. W wielu koncepcjach czynniki temperamentalne, rozumiane jako elementy tworzące strukturę temperamentu, uznawane są za regulatory zachowania.
Profesjonalna wiedza nauczyciela — źródła i sposoby eksploatacji
Samotność dydaktyczna jest częstym doświadczeniem wielu nauczycieli. Jej istota sprowadza się do konieczności polegania w procesie kształcenia na sobie i na własnym poszukiwaniu, poszukiwaniu w pojedynkę efektywnych sposobów i strategii nauczania. A przecież owo osamotnienie i odizolowanie nie służy rozwojowi nauczycielskich kompetencji czy polepszeniu funkcjonowania szkoły.
Metoda Storyline a wybrane koncepcje pedagogiki i psychologii
Storyline jest metodą, która w dużym stopniu angażuje dzieci — one są głównymi twórcami i uczestnikami historii, która rozwijana jest podczas zajęć. Wymaga jednak zaangażowania od prowadzącego. On jest tym, który podaje dzieciom wątki opowiadania, a zadaniem uczestników jest ich rozwijanie, wzbogacanie i rozwiązywanie zawartych problemów przez działanie — wykorzystywanie dramy, sztuki, dyskusji, badań otoczenia, pisania i kreatywnego myślenia.